Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

VARning för äckelbilder....

Av Kicki - 30 september 2011 17:35

För lite drygt tre veckor sedan vaccinerades hästarna. Gimli, en shettispojke, fick en reaktion på sprutan som tydligen inte är alldeles ovanlig, nämligen en böld på halsen.

Det började som en platt varm, hård svullnad på ena sidan av halsen och han hade lätt feber. Nu under veckan har svullnaden ökat till en "boll"

  Vet. rådde till att enbart vänta ut bölden. Om hästen har riktigt ont, svårt att böja sig och äta och så så kan man ge smärtstillande men annars är det inte mkt att göra än att vänta till den är mogen och/eller spricker av sig själv.

Nu i natt upptäckte Marika att det blivit ett litet sår på den så nu var det dags att hjälpa naturen lite på traven!

Redan för några dagar sedan förbereddes Gimli  genom att bli rakad, för att det skall vara lättare att hålla rent när det börjar rinna.


Marika tvättade nogrannt och jag rustade mig med godis i fickan och ett stadigt grepp i grimman. Efter ett lätt stick med steril kanyl började det rinna fint o försiktigt... vaniljsåsaktigt var...

  

 ... och så rann det ännu mer...


Efter ytterligare en liten punktering i samma hål fullständigt sprutade det ut guck... och satan i min lilla låda vad det STANK!!!

Det blev inte fler bilder än dessa för efter den här sista bilden var jag fullt upptagen med att låta bli att kräkas och kunde inte ta några bilder....  

Vi gissar att minst 2dl var kom ur bölden tillslut och ändå kunde vi inte tömma allt. Det känns att det ligger mer runtom i bölden men det är antagligen fortfarande inkapslat. Det är bara att vänta ut det, tvätta och hålla hålet öppet. Kanske,troligen, kommer det behövas ett dräneringshål i nederkant av bölden oxå.

Hur som helst så verkade Gimli ganska nöjd med att trycket lättat lite! Tror fan det!




Efter detta äckelpäckelgöra stod lunch hemma hos Vivi o Lasse på schemat! Urgod kantarellpaj!


Därefter tillbaks till stallet för att sadla upp Gubben medan Marika hämtade barnen i skolan. Sen red vi i tropp, Jag på gubben, Vendela på Ronja och Vendelas kompis Ida (?) på Granit, tillbaks hem till Vivi o Lasse för att öva på att hoppa bana på deras ridbana!


Tyvärr blev detta inte dokumenterat med en endaste liten bild    men Gubben o jag fipplade runt på 30cm med ganska okej resultat iallafall, en rak bom åkte ner förståss. Men efter lite uppeldning av gammal gubbe och hejarop så gick det riktigt bra! så pass bra att jag faktiskt dristade mig till att låta höja ett kryss till hela 40 cm!!  Och han hoppade toppenfint! snacka om att jag blev förvånad!  Men då stod det hindret på långsidan så vi hann få till en okej galopp oxå! Det går ju så väldans mkt lättare då!


Hoppade o klara fick våra tre pållar låna en hage medan vi fikade té och äppelkaka i solen under ett äppelträd.

  



När vi red hem var Vendela lite i gasen och ville hoppa några av stockarna på terrängbanan.... och ja, jag antar att jag var lite uppeldad av det där 40 centimeters språnget jag med så jag lät gubben ta sats i galopp på en av de mellanhöga stockarna och TJOHEJ vad galant det gick!! Marika menade att den är mellan 40 och 50 cm hög och han hade gott om luft under hovarna!


  

Sketaskojigt var det tyckte både jag o gubbe! han blev riktigt i gasen och ville hoppa resten av stockarna oxå! Ronja låg ju framför och drog och det var ju dessutom på hemväg.

hihi kan vi inte ha terränghopptävling i stället??

Det går såååå mycket bättre ute i naturen än inklämd på en ridbana!


kontentan av dagens övning är att jag nu bestämt mig för att jag måste öva åtminstone en gång till, hemma på ridbanan, och då faktiskt på 40 cm. det kan faktiskt KANSKE rentav gå bättre än på 30... Förutsatt att gubbskrutten kan tänka sig att galoppera på ridbanan!


....helt plötsligt så inser jag att jag borde ha börjat fundera och öva på de här sakerna för flera veckor sedan   


Nåväl, nu ska jag sluta pladdra!

Trevlig fredag på er! /K



 
 
Mia

Mia

30 september 2011 19:44

Alltså eeeeeeuuuuuuuuuwwwwwwww vad äckligt!!!

http://blackbenbeauty.bloggplatsen.se

Kicki

30 september 2011 19:56

Euuuuuuuuuuuuuu JAPP!

 
Stina

Stina

1 oktober 2011 06:34

Uäck .... stackars lilla hästen, måsta ha varit skönt att få lättat på trycket i vilket fall !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

1 oktober 2011 12:08

Ja för stunden iallafall.. man hade ju önskat att bölden var tömd o väck på en gång =(

 
Ingen bild

Jocke

1 oktober 2011 14:03

*spyr*

 
Anne-Lie

Anne-Lie

1 oktober 2011 20:57

Intressant! Har faktiskt aldrig varit med om att de får en sådan böld av vaccination. Skönt för han att trycket lättade iaf :)
Och vad kul att det gick så bra att hoppa =D

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

1 oktober 2011 21:00

nä jag har heller aldrig varit med om det förr...men enligt vettarna är det inte helt ovanligt! trots att det stank som gammal surströmming x 100 så var det iaf intressant att vara med, man lär sig ngt nytt varje dag bara man tar chansen!

 
Kim

Kim

1 oktober 2011 22:04

Äckligt!
Är glad att få denna upplevelse på bild och inte i IRL !

Skoj med hoppningen!!
Föredrar också att hoppa naturhinder, och de flesta hästar tycker det är toppen skoj.
I galopp går det lite av bara farten ;)

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

1 oktober 2011 22:06

hehe lika så väl då att jag inte fotade mer....för efter de här bilderna så blev det..värre!

helt riktigt, det blir ju som mkt lättare i galopp ute...där det inte är en massa staket o grejer ivägen =D

 
Viveca

Viveca

2 oktober 2011 15:11

Stackarn, måste varit jätteskönt att få ut en del av sörjan. Äckligt visst, men sådant får det att klia i fingrarna på mig. Trycka ut bölder är både läskigt och ganska tillfredsställande:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

2 oktober 2011 15:58

ja väldigt skönt med tanke på hur ont det måste ha gjort innan!

 
Helen

Helen

2 oktober 2011 22:14

Jag ser framemot att få se resultatet av eran hoppträning :-)

http://franminvraavvarlden.blogspot.com

Kicki

2 oktober 2011 22:14

haha ujuj!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards