Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Prinsträff

Av Kicki - 22 september 2011 19:43

Idag avlade jag besök hos Ylle och hennes alpackaprinsar!

 


Efter en pratstund över en kopp vansinnigt varm té och smarrig sockerkaka gick vi ut för att prata med prinsarna. självklart började det regna just då, men jag fick låna en regnjacka och så stod vi och kikade lite på dem medan regnet drog förbi och himlen sprack upp   


Ylle ville se om Qatay kunde tänka sig att träna med mig så jag fick fickan fylld med lusernpellets och tilldelad två bollar. Jag har ju aldrig övat det där med klicker så jag hade ju ingen direkt snits.... men det GICK!

fotona nedan är tagna av Ylle

Både Qatay och My var klart intresserade av bollen även fast det var en annan tvåbening och inte matte som höll den!


  
  Qatay sparkade snällt bollen på kommandot "boll"!


 

Den mindre bollen skall kastas med munnen.... 


  
  ...och se! det gick galant det med!



  Även blyge Tamya vågade sig faktiskt fram men framfusiga Qatay krånglade sig emellan oss hela tiden.

Skoj!!



Sen väntade förståss en tur till stallet.

Jag var inte sådär superhugad att ge mig ut i skogen, istället gick jag ut på ridbanan och ställde upp fem hinder med lämplig gubbehöjd. alltså ungefär till fotknölarna  

För vi måste ju faktiskt börja träna litet inför CRn i oktober!


Vi snubblade runt där några gånger och lyckades faktiskt med konststycket att riva ett hinder!  

ett med bommen rak förståss.... 

Varför har han svårare med raka bommar än med kryssen? Det hindret var precis lika lågt som de andra, jag tror tom att ngt av kryssen var högre...

Jag vet ju att det är så, jag har märkt det förut, men VARFÖR? särskilt inte när det är så lågt som 20-30 cm, då tycker jag ju inte att det borde spela så stor roll?

något hinderorakel som kan svara mig på det?


hur som helst så tyckte han att det var åtminstone liiiite roligt även om det där med att gå på ridbana är vääääldigt svårt och smått klaustrofobiskt.

Sådan har han alltid varit.

Att gå på ridbana är KONSTIGT i Gubbes värld! Det är trångt, man KOMMER ju ingenstans och inte kan man springa fort heller för det e en massa staket ivägen.... Vad är VITSEN? tycks han tänka!

.... och det får väl en 26årig Islandsturbo tycka eller?   



/K

 
 
Helen

Helen

22 september 2011 20:55

Spännande att få möta så charmiga prinsar på nära håll.
Har man uppnått den högaktingsvärda åldern 26år får man lov att tycka att det där med ridbanan är en rätt trist historia, finns ju betydligt yngre stallpolare som är av precis samma uppfattning ;-)

http://franminvraavvarlden.blogspot.com

Kicki

22 september 2011 20:58

hehe jo men grejen är att han ALLTID tyckt så... jag vet inte om han tycker det är så särskilt trist just nu, bara konstigt och obekvämt. han vill ju framåt inte springa i cirklar i en sandpaddock =D
innan jag köpte honom gick han dock som lektions och turhäst och DET vantrivdes han enormt med... då var det VERKLIGEN inte roligt att göra nånting alls...
han hade öknamnet Svinur på ridskolan...=(

 
Stina

Stina

23 september 2011 06:31

Oh, så orättvist ! Jag vill oxå hälsa på ulliga små prinsar !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

23 september 2011 09:43

det finns säkert några i närheten av er som du kan morsa på =)

 
Ingen bild

Vivi

23 september 2011 08:31

Kicki, alpackatränaren! Wow! Ärligt talat tror jag inte det är många hästar som gillar att gå runt på en ridbana, men många gör det ändå, dock utan den där sanna glädjen de visar ute i skogen. Oskar är väl ett paradexempel på det. Sen finns det ju faktiskt hästar som älskar att hoppa, även på en ridbana. Jolly förr och Samba nu till exempel.

Kicki

23 september 2011 09:46

jo så är det väl =)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

23 september 2011 09:43

Åh vilka fina prinsar =)
Är dom lika mjuka som de ser ut att vara??
Angående hoppning kan jag inte ge något bra svar eftersom vi inte ens tar oss över en bom liggandes på marken...hrrmm ;-)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

23 september 2011 09:45

de är supermjuka, men de är ju inte sån sort som VILL bli klappade bara sådär, att få ta på dem är en ynnest!

 
Kim

Kim

24 september 2011 00:11

Så spännande att få leka med prinsar!
Blir allt lite avis ;)

Ang. hoppningen lägg en bom på marken strax före hindret, av det brukar underlätta.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

24 september 2011 10:10

ytterligare en bom betyder bara ytterligare snubbelfaktor i det här fallet =D

 
Pillan

Pillan

24 september 2011 08:02

Hej Kicki!
Varför jag tror han hoppar kryss bättre är för att ett kryss är ofta mer inbjudande för hästen att hoppa då den har höjden på sidorna men lägre i mitten. Sen är en oxer oftast lättare för hästen att hoppa än ett vanligt rättuppstående :)
Väldigt fin blogg :)
Mvh Pillan

http://pillllans.bloggplatsen.se

Kicki

24 september 2011 10:04

efter en hel del vridande o vändande på detta så har jag nog insett att det är en ren tillfällighet. eftersom hindren knappt är hinder, 20-30 cm låga så ger kryssen inte nämvärd krysskänsla. däremot ligger kryssen stadigare iom att bommarna har stöd av varandra vilket inte en rak bom har. trasslar han i på kryssen så ligger de stadigare än den raka bommen som lättare faller ner.
tack för input!

 
Viveca

Viveca

25 september 2011 10:22

Vad duktiga ni är du och prinsarna:) Det där med att försöka förstå hur hästar tänker är inte så lätt. Men att harva på ridbana är det väl inte många som gillar. Just när man harvar på i all oändlighet så tror jag att lusten dödas hos många hästar. Det där med hindren är nog som du säger. Han har kanske bättre erfarenhet av de stadiga kryssen?

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

25 september 2011 10:25

hehe han har inte just erfarenhet av några hinder whatsoever....men de låga kryssen är tveklöst stadigare ja!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards