Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 3 november 2010

foderexperiment

Av Kicki - 3 november 2010 13:46

Åkte till jobbet med intyget sen for jag ner till lantmännen för att se om de fått hem muslin i deras nya egna foderserie.

  

Jag hade tur o kunde

fara till stallet med en säck  Granngårdens Aktiv Musli !

 

jag har funderat hit o dit o fram o åter på gubbens ätbeteende.

och som ni vet så har jag vänt o vridit, läst o studerat och provat olika foderkompositioner ett tag.  den här muslin har ett högt fett- och energiinnehåll och ett vettigt pris. nu fick jag dessutom nån slags introduktionsrabatt   

 

på sistone har ju gubben inte varit så intresserad av kraftfodret, det första jag gjorde var att ta bort kligivan, det minskade volymen en del och nu åt han upp hela portionen.

men jag tyckte han mesade så när han åt, om en häst kan peta i maten så var det det han gjorde.

så jag provade att ge mer betfor. samma mesande.

provade minska betforn o öka havren men det gick inte heller hem.

 

så slog det mig att kanske är det så att han inte gillar blöt mat nåt vidare. senaste åren har han ju fått antingen musli eller havrekross + pellets.

 

så gjorde jag då ett litet test. först fick han en skvätt av den nya muslin.

sen givan av Krafft muskel.

3e portionen var ren havrekross.

sen la jag till lite mineraler och allra sist hällde jag på lite olja på den sista havren.

 

resultatet var att muslin o muskelpelletsen åt han energiskt o villigt, och det hördes hur det skummade i munnen.

havren var ok, men då kom "pet-tendensen" fram.

mineralpelletsen o havre var ok

men när det kom till den sista högen havre med olja på blev det tvärnobben!

 

intressant!

 

nu måste jag ju göra ett test till o vända på steken. se hur han gör med havre först o musli sist.

nu fick han ju inga jätteportioner så han kan knappast ha hunnit bli mätt innan han kom till havren, men för experimentets skull måste jag testa.

och så ska jag testa med betfor o blöt kli, bara för att se vad han väljer.

 

överambitiöst? ja kanske....men kul!

 

/K

 

 

 
 
Stina

Stina

3 november 2010 21:20

Vad står han på för MJ och protein din gammelgubbe ?
Vad har höet för kvot, måste du lägga till mycket extrafoder ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

3 november 2010 21:34

vi har inte fått analyssvar än på hösilaget, men det kommer ju bara ge en fingervisning. eftersom de går på "kontrollerad fri tillgång" så är det ju inte möjligt att veta på kilot hur mkt han äter.
så det blir till att "fodra med ögat" till viss del, o försöka hålla sig inom rimliga ramar ändå.
jag har lagt riktmärke på 62MJ o 370srp men har inte vägt och räknat ännu. ska ta med min digitalvåg till stallet imorgon =)

 
Ann

Ann

4 november 2010 07:40

Stod och tittade på de fodren igår faktiskt då jag var tvungen att köpa mer krafft, men det bidde krafft denna gång med då jag inte hade tid att kolla ordentligt vad det var... men till nästa gång ska jag ha kollat! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

4 november 2010 08:20

ja gör det, de verkar faktiskt vettiga!

 
ylle

ylle

5 november 2010 07:31

Min islandskille AVSKYDDE olja i fodret! Men å andra sidan hade han aldrig problem med att hålla vikten,(eller att äta) så det var inga problem, liksom.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kicki

5 november 2010 07:48

ja dte verkar faktiskt som han inte tycker det är ngn höjdare....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards