Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

3 favoriter

Av Kicki - 31 oktober 2010 14:50

 gott inatt    låg tom o drog mig lite längre än vad jag egentligen trivs med. mådde lite halvtaskigt över det ända till jag slagit på datorn o såg klockan. jag hade ju helt glömt av att ställa tillbaks klockorna igårkväll så det blev en mkt skön överasskning att det faktiskt var en timme tidigare än jag trott!!

 

Åkte ut till stallet o skrittade ut en sväng med Bettan som handhäst. Ingen Moa i stallet idag så det fick bli ryttarlös motion.

Nu tycker jag äntligen att gubben har börjat lägga på sig lite hull över revbenen!

har fått laborera lite med hans kraftfoder, för nån vecka sen så började han lämna mat i baljan o hellre letade hö, så nu har jag ändrat proportionerna lite, ökat betforn o tagit bort klit nästan helt. har oxå gått från groov125 till Krafft muskel som är mkt mer koncentrerat för att volymen ska minska lite.

 

en sväng in på Ica resulterade i ingredienser till pizza, IGEN, jag vet, men det är så bekvämt att lägga i frysen så slipper man matlagning några dagar. Jag har verkligen helt tappat gnistan för det. sååååå jävla trist att laga mat åt bara sig själv...

men en såndär form med frysta kycklingdelar med tandoorikryddning tog jag oxå. smidigt det med, koka ris o göra lite sås sen har man mat färdig i några dagar.

Men ikväll blir det pizza. Jammi!

 

så fick jag för mig att fota lite.

det blev 3 rosa saker som jag gillar lite extra just nu!

 

   

en s:t paulia som passar så utmärkt i mitt rosa vardagsrum för tillfället!

 

 

mina rosa blingljusmanschetter! 

 

   

och min stora fina mjuka goa rosa enhörning som jag impulshandlade på Jysk för ett par år sen. Trodde ju inte att man skulle slänga iväg 150kr på ett gosedjur till sig själv såhär i vuxen ålder   men jag tyckte den var så mysig. passar som nåt slags prick över i när jag kör mitt rosa tema.  

 

/K   

 
 
Ann

Ann

31 oktober 2010 21:15

Mellis har blivit lite knotig över ryggen (dock inte buken...) hon äter ca 3 kg krafft groov 125 nu, är krafft muskel ett bättre foder då?
Tycker det är så svårt det här med foder... :(
Dessutom får hon 7 kg hösilage med hög proteninhalt på kvällen + fri tillgång på hö ute hela dagen... får liksom inte i henne mer mat...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

31 oktober 2010 21:35

jag bedömde krafft muskel att vara ett bättre alternativ för oss eftersom det är ett koncentrat, muskel innehåller 370g srp/kg mot groov 125 som innehåller 125g.
gubben får nu ca 2hg muskel i väntan på analys av hösilaget. till detta får han även havre o betfor. jag vill åt både en hög energigiva och protein av så lättsmält kvalitet som möjligt. muskel är ju inte ett helfoder som groov, utan plussar på den vanliga kraftfodergivan med protein.
mellis behöver ju en hel del "extra allt" hon ju äter för två. prova att ge henne 1-2 dl olja varje dag, det är ett bra sätt att höja energivärdet utan att öka volymen mat. jag kör med vanlig rapsolja från affären. jag är lite tveksam till om de snordyra "hästoljorna" är så mkt bättre...
etfersom hon redan äter en väl tilltagen grovfodergiva så tycker jag att du kan försöka koncentrera kraftfodergivan lite, med mer mer energi o bra protein.

 
Ann

Ann

31 oktober 2010 21:59

Hon får redan olja, majsolja tror jag det är, men inte så mycket som 1-2 dl... var lite rädd att det skulle bli för mycket... och att det inte skulle vara bra... men kanske skulle öka på det lite ändå?
Glömde säga att hon också får betfor, tokosel och b-vitaminer...
Sedan kanske jag får stå ut med att hon ser lite kantig ut en stund, hon är ju inte direkt mager...
Kanske inte är så tokigt ändå att jag inte rider när hon inte riktigt klarar att hålla hullet, eller skulle det vara bättre? Fast det känns lite fel att rida en häst som knappt klarar att hålla hullet utan motion, skulle ju då behöva få i henne ännu mer mat... eller?

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

31 oktober 2010 22:14

du kan gott öka oljan, majsolja funkar fint.
en sak jag har lite svårt för med pelleterade foder är att de sväller som 17!! prova att lägga 1kg groov i blöt får du se (om du inte sett det redan hehe). med tanke på att hon får hela tre kg som ska svälla i magen, + allt det grovfodret, så förstår jag att du inte kan få i henne mer mat. även om givan är fördelad över dagen så blir det ju mkt i magen...
jag kände precis som du, att det är inte roligt att rida på en häst som är mager, men motion är ju ändå aldirg fel. det sätter ju fart på omsättning,livsandar o aptit. men givetvis så ökar ju energibehovet med ökat arbete.
har hon gott hull om revbenen så torde hon ju få i sig det hon behöver.
hon lär inte sätta några riktiga muskler enbart på en ökad proteingiva så det kanske du som sagt får stå ut med till du börjar rida igen.

 
Stina

Stina

1 november 2010 07:45

Låter som en helt ok helg för din del !
Inte fel med en timmes sovmorgon, speciellt skönt för mig som skulle upp och jobba i söndags.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

1 november 2010 09:09

ja det var inte fel =)

 
ylle

ylle

1 november 2010 12:13

Å jag gillar den där rosa gosehästen!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kicki

1 november 2010 14:04

hehehe ja den e gooooo! man blir aldrig för gammal för gosedjur har jag hört? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards