Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2010

insnurrad och tokig tokigare tokigast

Av Kicki - 5 oktober 2010 16:49

jahaja. då har man suttit med näsan i foderbroshyrer i några dagar igen....o lusläst på internet.

blir man klokare? NEPP!

 

här är EN DEL av s:t Hippolyts utbud av olika foder o tillskott....

kan tänka mig att svenska KRAFFTs utbud är lika stort men jag hittade ingen bra bild... 

självklart finns det massor av andra märken, Hippo,Edel,Salsa,fibergi,Mustang,Eggersmann för att nämna några...

 

så varför har jag börjat gräva ner mig i detta igen då?

jag sa ju att nu skippar jag de färdiga blandningarna och återgår till "hederlig husmanskost".

och det har jag gjort.

men gubben är fortfarande tunn och snart kommer kylan.

så jag började leta info,tips och nya vinklar.

jag vill trots allt gärna behålla en bas av kli,havrekross och betfor som jag stöper för att det ska vara skonsamt mot tänderna.

mineraler ska det oxå vara, helst med hög vitaminhalt.

och så var det detta med proteinbehovet...

Groov 125 rekommenderas till äldre hästar med ökat proteinbehov så jag har fortsatt fodra med det oxå. Olja får han för att höja energin utan att ge för mkt stärkelse.

 

Pelleterat foder vill jag absolut stöpa, jag har aldrig tyckt att det verkat särskilt roligt att tugga på "hårda kulor".

nu medför detta att mängden foder blir ganska stor...skulle tippa på att pelleterna sväller 4-5ggr.

eftersom jag inte har möjlighet att fodra honom flera ggr per dag så är inte en giva av fullfoderpellets på 2kg att tänka på.

och för all del, tanken på att all pellets ska svälla i magen istället för i hinken känns inte heller riktigt bra.

 

så tankarna går till ngt mer koncentrerat foder.

som har hög proteinhalt och hög energihalt(fetthalt).

som är prisvärt....och passar att stöpa. och som finns i lättillgänlig butik.

 

Krafft har ett antal koncentrat som känns intressanta. men många foderblandningar innehåller till största delen just kli, betsnitsel/melass och havre eller korn.

det känns ju korkat att bära hem samma råvaror i annan form till ett högre pris som jag redan har prydligt i tunnor....

 

så just nu känns det som ett vettigt alternativ är att komplettera havren,betfor,kli o olja med enkel lusernpellets. och de gröna sommarmineralerna (krafft) ska bytas ut mot vitaminiserade mineraler. krafft röd eller blå...eller s:t hippolyts örtmineraler....

 

men det e just nu det....

igår hade jag en helt annan plan...o dagen före det en tredje.

och det mest frustrerande är att jag vet att jag antagligen kommer att ändra mig 14 gånger till.

för att man läser nåt nytt, nya tips, ideer o infallsvinklar.

alla fodertillverkare gör ju det absolut bästa fodret förståss...

lite konstigt, hur kan alla vara bäst?  

 

då är det bara ett alternativ kvar, att testa vad som är bäst för OSS!

 

kanske är det smartare att ge lite soja istället för lusern...det om ngt är koncentrerat...men finns det ens att köpa rent på lantmännen numera? glömde kolla när jag var där imorse och prisrekade...

kraffts nya proteinfoder "Muskel" kanske är vad man är hänvisad till.

Muskel är baserat på potatisprotein som numera anses mer lämpligt till hästar än soja.  sojaolja däremot anses vara den bästa oljan till häst....hur kommer det sig?

 

 

är ni snurriga nu??

det är jag. minst sagt.....

 

men jag önskar så att jag kom på ngt riktigt bra som funkar för oss. UTAN att bli ruinerad och utan att behöva ha 14 olika fodertunnor   

visserligen tycker jag att det är ganska roligt att mäta o väga o pytsa o blanda men jag kan ju inte ta över HELA foderladan.

 

 

nog om det för nu.

 

hovslagare o läkartid löste sig fint. jag ordnade med marika att hon kunde ta in mina hästar imorgon bitti, sen ringde jag hovis o förvarnade. men då sa hon glatt att hon kunde komma till mig senare istället!

blev bra det, marika slipper extrajobb o jag slipper stressa.

 

Idag var Bettan på ett helt fantastiskt kontaktsökande humör. när jag gick ut för att hämta gubben så kom hon glatt mot mig, stoppade huvet i grimman o ville följa med.

hon brukar nöja sig med en godisbit,lite klapp o löftet om att få komma in senare men nu följde hon efter som en svans när jag hämtade gubben.

och hela vägen upp till grinden gick hon vid sidan av mig. hon skulle bara MED!

pyret vill o mamma måste....

 

ställde gubben i en box med lite hö så länge o hämtade in henne.

tömkörde en pyttesväng och hon var sååååå glad! lite mineraler o sen ut i hagen igen. då var hon nöjd.

knasig häst jag har. för ett par veckor sedan var hon tvärsur o ville inte alls bli fångad.

nu får man värja sig för att inte få henne på kroken haha.

nåja. jag föredrar absolut henne på detta humöret   

 

gubben o jag tog en skrittrunda i skogen. kikade in på en ny liten skogsstig att koppla ihop till en runda med de andra stigarna.

iddes inte kämpa med bakbootsen, imorgon ska han ju verkas, då räknar jag med att de glider på lätt som en plätt.

och det är ju då han behöver dem som mest.

 

 

kära nån vilket gaggigt inlägg det blev då.

dags att sluta o fixa middag istället.

har inte ätit ngt sedan i morse.  

.....varför ser jag inte ut som ett streck?

konstigt.

önskar att jag hade samma inställning till mat som en häst. köper hem ett par säckar med pellets eller musli i avvägda proportioner sen lever man på det bara.

det vore ngt det. samma sak morgon middag kväll.

 

men lägg aaaaaaaaaav nu Kicki. sluta skriv.

ok

hejsan så länge /K

 

 

 
 
Ann

Ann

5 oktober 2010 20:18

Har samma problem här med foder hit och dit... Men har bestämt mig för den här gången.
Krafft groov 125 2,5kg/dag, betfor + en skvätt olja uppdelat på två fodringar, morgon och kväll. 7 kg hösilage på kvällen och fri tillgång på hö hela dagen.
Så bidde det.

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

5 oktober 2010 20:29

Det är svårt med foder ... ångestframkallande !

Jag räknar numera ut foderstater och kompleterar med det foder som behövs efter vad höanalysen säger.
Förutom hö ger jag mineraler, betfor,sojamjöl och en skvätt havre till några av hästarna.

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
CJE

CJE

5 oktober 2010 21:42

Är tyvärr bortskämd med en häst som funkar på luft och vatten (nåja, havre och hö då) och han behöver absolut inga mängder av något så jag ska nog inte uttala mig med det där med foderstater... Men jag tror ändå på att om man har ett bra grovfoder så står man sig med ett normalt baskraftfoder. Tom är däremot proteinkänslig så det är tur att han klarar sig på "lågproteinhö" sen får han 1/2 kg kraft grön 60 (lågprotein) och 1/2 havre. I dagsläget ligger högivan på 5 kg/dygn. Men med mitt fullblodsto som jag hade innan så testade jag i princip ALLT! Hon var svår att hålla i hull ända till jag började överdosera högivan. Sen försvann hennes viktproblem :-) Hon fick ca 1 kg müsli (Dodsons Pasturemix) och 18 kg hö/dygn vintertid. Tur man hade eget hö på den tiden...

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

6 oktober 2010 08:33

ska väl tillägga att även jag räknar och ger efter vad hö/hösilageanalysen säger... och sen tittar jag på hur de ser ut i hullet :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

7 oktober 2010 10:24

Ja snurrig blir man på alla dessa foder och tillsatser. Undrar allt om inte de flesta hästar ändå klarar sig jättebra på grunderna, bra hö/hösilage, havre eller korn och tilläggsmineraler o vitaminer e behov. Men hur ofta vet man vitamin o mineralhalten i grovfodret? Egentligen? Även analyserna är ju "ett skott i mörkret", alla åkrar varierar ju i halterna...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards