Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Fiskafänge

Av Kicki - 2 oktober 2010 21:37

Åkej....

jag tillbringade ngn timme framför akvariet när jag var färdig med blaskandet.

och för den som inte kan räkna ut det själv   så är fiskar INTE de lättaste att få bra på bild...

men några bilder blev iallfall rätt ok.

 

först ut, Nisse - fisken med nio liv..en Flaggciklid.

   

Nisse "räddade" jag hos den lokala djuraffären för ett antal år sedan. Nisse hade lämnats in av en privatperson för att han varit så mobbad i akvariet. i djuraffären hade han släppts ner i det stora ciklidkaret och blivit mobbad där oxå. när jag fick syn på honom gick han i ett typ 50 literskar med några små barber. det kändes som han bad mig ta hand om honom. när affärsägaren berättade historian o tillade att hon inte hade hjärta att ta bort honom så var det ingen tvekan, klart jag skulle ta hem honom o göra ett försök. Och historien om fisken med nio liv (eller så) tog sin början.

Han är av naturen en riktig fegis o det har hänt att han blivit så rädd att han störtat rakt in i rutan eller annan inredning så fjällen yrt, han har undgått att blivit mosad när jag skulle flytta honom från ett kar till ett annat och halkade när jag hade honom i håven, tack vare att jag slog huvudet i dörrkarmen så kom jag på fötter igen o nisse slapp bli plattfisk. två gånger har han fastnat i en rot och fått stora sårskador. första gången tog han sig loss själv och jag kunde inte fatta vad som hänt men andra gången han gjorde det fick jag lov att dra honom loss. jag trodde inte han skulle klara sig då han blödde ur analen och hade fula sår. jag medecinerade i förebyggande syfte och avvaktade. det dröjde sådär 10 dagar till han började äta men sen piggade han på sig. efter de skadorna så saknar han numer de främre fenstrålarna på ryggen samt en bröststrålfena. han är lite bucklig på ena sidan, men är lika pigg o glad som vanligt. han är minst dubbelt så stor nu som när jag tog hem honom. Nisse mår prima   

 

  

här har vi scalarerna silver o allanballan. allan köpte jag när han var ungefär lika stor som ett frimärke   , alldeles för liten för att jag skulle våga släppa ner honom i samma kar som Nisse, han hade blivit en lätt lunch. han fick då bo i ett annat kar med småfiskar o äta upp sig. han visade sig snabbt vara en riktig flörtis av stora mått. han har en alldeles egen dans han kör med när han vill ha uppmärksamhet (läs mat). han följer mig alltid från ena sidan av karet till det andra om jag vill "leka". ett charmtroll!

   

här är mitt palettciklidpar, de leker nu o då o har en gång dragit upp till yngel. inget yngel klarade sig dock till ungfisk..är nog lite för många andra hungror i karet. jag provade flytta dem till ett annat kar i hopp om att de skulle kunna leka men där trivdes de inte alls. de fick flytta tillbaks hem igen. kanske klarar sig ngt yngel ngn gång iallafall.

 

övriga invånare lät sig inte förevigas, en av praktbotiorna lät mig på nåder ta en enda bild   

i karet finns oxå ancistrus,siamensis, pakistanbotior och (troligen) en brun kuuhlii. henne ser man bara om man flyttar på ngn rot....

 

vem har sagt att fiskar inte kan vara personliga?

 

/K

 

 
 
CJE

CJE

2 oktober 2010 22:20

Härligt rogivande med fiskar. Hade ett 350 liters innan men det började läcka och vi fick aldrig rätt på det så fiskarna donerades bort en efter en. Vi hade en gigantisk mal som hette Malte. Han var ca 35 cm lång (6-7 cm när han köptes 10 år tidigare) Han donerade vi till en som hade en 4 kubiks tank i vardagsrummet. När jag blir stor ska jag oxå ha en sån jättetank. Med STORA fiskar! Gärna guramis, de är så fina. Men det får bli sen, när jag är tillräckligt vuxen att ha tid med fiskar oxå. Nu har jag fullt upp med barn, häst, jobb och make :-)

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

3 oktober 2010 00:08

Jag har också haft fiskar, mitt största akvarie var på ca 170 liter men jag fick aldrig den där balansen eller vad man kallar det så jag fick städa jämt...
Jag lyckades dock få yngel av mina malar.
Annars är det väldigt fint och rofyllt att titta på!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

3 oktober 2010 07:34

Vilket härligt inlägg =)

Har aldrig haft akvarium, men skulle gärna vilja någon gång !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Kim

Kim

3 oktober 2010 13:32

Roligt att se och läsa!
En inblick i deras privatliv...intressant.
Nisse har nu en fan till i sin klubb :-)

http://varmt.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

5 oktober 2010 06:28

Historien om Nisse gjorde mig litet tårögd.. jag gillar också fiskar, hade en tid i mitt liv uppemot 7 akvarier (i lägenhet!!) Mest scalarer, som ynglade av sig friskt.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards